Cele, funkcje i rodzaje promocji. Czym jest promocja w marketingu?

Promocja to dzisiaj pojęcie używane naprawdę bardzo często. Spotykamy się z nim dosłownie na każdym kroku. Jest to jedna z najczęściej stosowanych metod oddziaływania na klientów i odbiorców. Najprościej rzecz ujmując jest to przekazywanie potencjalnym nabywcom informacji i produkcie albo usłudze. Może przybierać przeróżne formy, jednak jej cele i funkcje zawsze są dokładnie takie same.

Czym dokładnie jest promocja? Jaka jest definicja promocji? Jakie są jej cele, funkcje oraz rodzaje? Czym jest promocja w marketingu? I co jeszcze warto o tym wszystkim wiedzieć? Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z dalszą częścią naszego artykułu. Odpowiedzi na wszystkie te i bardzo podobne pytania znajdują się poniżej.

Jaka jest definicja promocji?

Zacznijmy od tego, że słowo „promocja” pochodzi z łaciny. Promotio w bardzo ogólnym tłumaczeniu oznacza po prostu szerzenie albo pobudzanie. W literaturze naukowej termin „promocja” ma naprawdę wiele odpowiedników. Są to na przykład: oddziaływanie na rynek, komunikacja marketingowa czy chociażby aktywizacja sprzedaży.

Najprościej rzecz ujmując promocja to rodzaj marketingowego przedsięwzięcia firmy, którego celem jest zwiększenie popytu na różnego dobra towary oraz usługi. Oczywiście świadczone przez to przedsiębiorstwo czy organizację. Takie działania promocyjne pośrednio albo bezpośrednio wpływają na odbiorców. Jak? Poprzez dostarczanie informacji, argumentacji, obietnic czy nakłanianie do kupna. Ogólnie promocja ma zachęcić klientów do skorzystania z promowanej oferty. Definicja promocji jest więc bardzo łatwa.

Kolorowe loga sklepów na budynku centrum handlowego jako forma promocji
Źródło: Pexels

Jakie są etapy promocji?

  1. Spostrzeżenie. Spostrzeżenie, że taki produkt czy usługa w ogóle istnieją na rynku.
  2. Poznanie. To istotny etap. Chodzi w nim o przekazanie odbiorcy najważniejszych informacji i walorów oferowanego towaru. To tutaj odbiorcy zazwyczaj interesują się produktem albo całkowicie go odrzucają.
  3. Skłonność. Ten etap polega na wykształceniu się wyraźnych i widocznych preferencji.
  4. Preferencje. To właściwie najtrudniejszy etap ze wszystkich. Chodzi w nim o przekonanie odbiorcy o tym, że oferowany produkt może zaspokoić jego potrzeby.
  5. Przekonanie. Etap ten świadczy o skuteczności naszej promocji. Najważniejsza informacja na tym etapie powinna odpowiadać na pytanie: gdzie można kupić produkt?
  6. Zakup. To osiągnięcie i zakończenie celu, jaki firma chciała osiągnąć poprzez promocję.

Jakie są rodzaje promocji?

Te najbardziej popularne i znane chyba wszystkim to:

  • Sprzedaż osobista. Chodzi tutaj o indywidualną komunikację pomiędzy firmą a jej klientami. Sprzedaż osobista jest najdroższa, ale jednocześnie najbardziej skuteczna. Szczególnie wówczas, gdy firma wykonuje ją poprawnie.
  • Reklama. Czym jest reklama wie chyba każdy z nas. Odgrywa ona szalenie ważną rolę w rozpoznawaniu konkretnych marek. Dobrze przygotowana reklama dotrze zarówno do obecnych, jak i potencjalnych klientów marki.
  • Marketing bezpośredni. Realizuje się go dzisiaj głównie za pośrednictwem mediów społecznościowych. Jego głównym celem jest budowanie dobrych i pozytywnych relacji z tymi, którzy już wcześnie interesowali się marką albo nawet są jej klientami.
  • Wyprzedaż i promocje. Tutaj chodzi przede wszystkim o udzielanie różnego typu rabatów, zwrotów gotówki, bezpłatnej wysyłki czy wręczania drobnych prezentów i upominków.
  • Public relations. Tego rodzaju promocja jest olbrzymią szansą firmy na budowanie i rozwój pozytywnego wizerunku marki albo przedsiębiorstwa. Dzięki public relations marketerzy są w stanie analizować sposoby, w jakich odbiorcy reagują na daną markę. Jakie skojarzenia z nią mają i co w niej najbardziej lubią.

Jakie są główne cele promocji?

Ogólnym celem promocji jest przekazanie odbiorcom informacji o produkcie albo usłudze. Promocja na również za zadanie przekonać klienta do ich zakupu. Celami promocji zazwyczaj są:

  • cele ekonomiczne, czyli te, które dotyczą wzrostu dochodów firmy, ale które nastawione są bardziej na oszczędność kosztów,
  • cele informacyjno-nakłaniające. Chodzi w nich o zmianę stosunku odbiorców promocji do danego produktu albo usługi. To również w znacznym stopniu tworzenie lojalności marki. I jak wspomnieliśmy wcześniej, chodzi w nich o nakłonienie odbiorcy do kupna towaru, albo chociaż zapoznania się z nim,
  • ważnym celem promocji jest również przekazanie informacji docelowej odbiorcom na temat dostępności towaru albo usługi oraz wskazanie miejsca, gdzie można je nabyć.

Jakie są główne funkcje promocji?

  • Funkcja informacyjna. Promocja, jak już wcześniej wspomnieliśmy, ma za zadanie dostarczać obecnym oraz ewentualnym klientom informacji o produkcie albo usłudze. Informacje te mają niejako przełamać barierę nieznajomości danego rynku. W funkcji tej chodzi również o komunikowanie się firmy z jej otoczeniem. Zarówno pośrednim, jak i bezpośrednim.
  • Funkcja pobudzająca. Promocja bowiem ma za zadanie wywoływać zamierzone wcześniej postawy oraz zachowania odbiorców. Funkcja pobudzająca jest niezwykle istotna, głównie z tego względu, że produkcja przeważnie ma charakter rynkowy.
  • Funkcja konkurencyjna. Polega przede wszystkim na wykreowaniu pozacenowych narzędzi rywalizacji na danym rynku. Funkcja konkurencyjna jest bardzo ściśle powiązana z funkcjami poprzednimi.
Duża kolorowa reklama świąteczna w formie plakatu na słupie jako rodzaj promocji
Źródło: Pexels

Jak pracować nad marketingiem promocyjnym?

  1. Przede wszystkim musisz poznać i zrozumieć potrzeby swojej grupy odbiorców, czyli grupy docelowej, tej, do której chcesz trafić z przekazem.
  2. Zdecyduj również, jakich kanałów marketingowych chcesz użyć i jak je wykorzystać.
  3. Jednym z ważniejszych kroków jest też określenie celów, jakie chcesz osiągnąć. Może to być jeden główny cel, albo nawet kilka.
  4. Wymyśl swoją wiadomość promocyjną, skonstruuj jej treść, przemyśl ją dokładnie.
  5. Ustaw swój budżet, jaki chcesz przeznaczyć na promocję.
  6. Monitoruj wyniki.