Jak rozumieć transparentność w biznesie i dlaczego jest ona tak istotna

Transparentność to wartość, którą dzisiaj każda firma powinna wcielić w życie. Być może niekiedy jest to tylko pusty frazes, ale to ciągle zmienia się na lepsze. Transparentność w biznesie rozumiana jest w różnych kontekstach. Zawsze jednak oznacza dostęp do prawdziwych i najważniejszych informacji. Nie ważne czy dotyczy podatków czy sposobów pozyskiwania surowców.

Czym dokładnie jest transparentność w biznesie? Jak można ją rozumieć? Dlaczego jest taka ważna? I co jeszcze warto o tym wiedzieć? Na wszystkie te i bardzo podobne pytania odpowiadamy poniżej. Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z dalszą częścią naszego artykułu.

Czym jest transparentność i co warto o niej wiedzieć?

Najprościej rzecz ujmując, w sensie słownikowym, transparentność oznacza przejrzystość, jasność czy jawność. W kontekście biznesu pod tym pojęciem kryje się bardzo wiele kontekstów i zastosowań. Wszystkie one odnoszą się do przeróżnych obszarów działalności organizacji czy przedsiębiorstwa. W niektórych przypadkach transparentność narzucana jest przepisami prawnymi. Mowa chociażby o podatkach. W znacznej większości przypadków jednak, transparentność jest zupełnie dobrowolna. Wówczas wynika zazwyczaj z filozofii firmy.

Kobieta przeglądająca dane na tablecie nad białym stołem
Źródło: Pexels

Czym jest transparentność w kontekście biznesu?

Jak już wspomnieliśmy wcześniej, transparentność w biznesie przejawia się na wiele sposobów. Te najbardziej popularne przykłady to chociażby:

  • informacje na temat stawek na konkretnych stanowiskach, które dołączane są do ogłoszenia rekrutacyjnego,
  • to również umożliwienie pracownikom wpływu na różnego typu decyzje, zapadające w przedsiębiorstwie,
  • tłumaczenie i opisywanie działań, które podejmowane są w organizacji oraz informowanie o nich wszystkich pracowników,
  • określenie systemu, na bazie którego wyliczane są wynagrodzenia pracowników oraz ich premie,
  • publiczne wskazanie na stawki pracowników oraz poziomy ich pensji,
  • przedstawienie swoim klientom łańcucha dostaw po to, aby każdy miał możliwość sprawdzić, jak przebiega proces produkcji krok po kroku,
  • publikacja wszelkiego rodzaju raportów finansowych, które obejmują nie tylko zyski, ale i straty,
  • określenie działań, które doprowadziły w przedsiębiorstwie do sukcesu w danym obszarze.

Dlaczego transparentność w biznesie jest tak istotna?

W ostatecznym rozrachunku transparentność przynosi firmie naprawdę wiele korzyści. Najważniejszą z nich niewątpliwie jest wzmocnienie pozycji marki na rynku oraz poprawa jej wizerunku. A to przecież oznacza często równocześnie więcej klientów. Transparentność wewnętrzna z kolei znacząco poprawia morale pracowników. Przyczynia się również do wzrostu wydajności pracy. Dzieje się to zazwyczaj dzięki obiektywnemu ocenianiu zadań, które wykonywane są przez załogę.

Transparentne przedstawienie sytuacji wewnątrz firmy, informuje nie tylko o wszelkich trudnościach w realizacji danego zadania. Ale również o ewentualnych opóźnieniach, które z tego powodu wynikają. To zaś umożliwia sprawną reorganizację zespołu zależnego od wykonania tego zadania.

Podsumowanie

Transparentność wszelkich działań, które podejmowane są w firmie, niewątpliwie jest niezwykle ważna. Dzięki temu firma naprawdę stara się, aby jej klienci rozumieli, co dla niej robi. Aby znali procesy działań oraz siłę konkurencji. Transparentność ma również bardzo pozytywny wpływ na pracę i współpracę wewnątrz przedsiębiorstwa. Jawność wszystkich działań pozwala usprawnić pracę i szybko rozwiązać ewentualne problemy.

Kobieta w biurze na tle swoich współpracowników rozmawiających wokół stołu
Źródło: Pexels

Coraz więcej przedsiębiorstw i organizacji wprowadza transparentność w ramy swojej działalności. Wszystkie wady i zalety takiego przedsięwzięcia jednak wskazują, że zawsze jest to dobra decyzja. Wzrost przejrzystości działań firmy i informowanie o wszelkich aspektach klientów, sprzyja wzmocnieniu pozycji przedsiębiorstwa na rynku. Transparentność wewnętrzna z koli sprzyja polepszeniu nastrojów z firmie oraz zwiększeniu wydajności pracy. Bardzo dobrze, że coraz więcej właścicieli decyduje się na taki krok.