Czym są narzędzia LEAN Management i jak je stosować? Sprawdź, co warto o tym wiedzieć

Lean management to pojęcie, które nie wszyscy znają. Jednak większość osób zna narzędzia, które się kryją pod tym pojęciem. Chodzi o narzędzia, których zadaniem jest usprawnienie pracy oraz optymalizacja kosztów w przedsiębiorstwie. Wybór takich narzędzi uzależniony jest przede wszystkim od branży, w jakiej wdrażany jest Lean management.

Czym dokładnie jest LEAN management? O jakie narzędzia chodzi? Jakie korzyści czerpie firma z filozofii Lean management? I co jeszcze warto o tym wiedzieć? Na wszystkie te i bardzo podobne pytania odpowiadamy poniżej. Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z naszym artykułem.

Czym jest Lean management i co warto o tym wiedzieć?

Najprościej rzecz ujmując strategia, o której mowa w tym artykule, to strategia zarządzania przedsiębiorstwem. Bazuje przede wszystkim na dostarczaniu klientom produktów albo usług, jakich oni pragną i oczekują. To dostarczanie tego wszystkiego w jak najprostszy sposób. Warto jednak pamiętać, że takie działanie musi odbywać się z zachowaniem szacunku dla pracowników firmy.

Kobieta z zakupami patrząca w witrynę sklepową z uśmiechem na twarzy
Źródło: Pexels

Ogólnie można powiedzieć, że strategia Lean opiera się na:

  • określeniu oraz tworzeniu różnego rodzaju wartości dla klienta,
  • nieustannym doskonaleniu produkcji, na przykład przez eliminowanie marnotrawstw,
  • bazowaniu produkcji na zapotrzebowaniu, które występuje na rynku,
  • szacunku dla całego zespołu, który wyrażany jest przez postawę przywództwa kadry zarządzającej,
  • ciągłym dążeniu do jak największej doskonałości.

Czym jest Lean management w praktyce?

W praktyce strategia ta opiera się przede wszystkim na nieustannej i dokładnej obserwacji działań przedsiębiorstwa. To ciągłe zadawanie sobie pytań o to, co jeszcze możemy zmienić w produkowanych przez nas produktach czy usługach. Wszystko po to, aby jeszcze bardziej zadowolić klienta i spełnić jego oczekiwania.

Celem jest niewątpliwie dostarczenie produktu jak najszybciej, ale tez w jak najlepszej jakości. Lean management w olbrzymim stopniu bazuje na idei nieustannego doskonalenia nie tylko przedsiębiorstwa, ale też całego zespołu firmy.

W praktyce Lean management to po prostu zbiór zasad, które wdrożone są w przedsiębiorstwie. Zasady te mają ograniczyć wspomniane już wcześniej marnotrawstwo surowców oraz działań, które nie dodają żadnych wartości ostatecznemu produktowi. Te zasady to równocześnie jak największe wykorzystanie wszystkich posiadanych przez firmę zasobów.

Strategia Lean jest bardzo uniwersalna i właściwie można wdrożyć ją w różnego typu przedsiębiorstwach: handlowych, usługowych, produktywnych, czy w biurach albo urzędach. Można stosować ją w różnych obszarach firmy czy organizacji.

Jakie główne narzędzia zaliczamy do Lean management?

  • 5S. Najprościej rzecz ujmując jest to narzędzie służące do stworzenia lepiej zorganizowanego miejsca pracy.
  • VSM. Celem tego narzędzia jest z kolei mapowanie przepływu materiałów oraz informacji w produkcji. To też dostarczanie produktu do klienta jak najszybciej i w jak najlepszej jakości.
  • SMED. Narzędzie pomaga skrócić procesy na hali produkcyjnej. Wszystko po to, aby bez marnotrawstwa czasu dostosować szybkość produkcji do zapotrzebowania, jakie występuje na rynku.
  • Kanban. To narzędzie z koli pomaga podtrzymywać tak zwany system ssący. A ten jest sygnałem koniecznym do rozpoczęcia produkcji i wszystkich jej procesów.
Stalowa maszyna w wielkiej hali produkcyjnej
Źródło: Pexels

Jakie korzyści przynosi Lean management?

Korzyści, jakie czerpie przedsiębiorstwo z wprowadzenia strategii Lean management to:

  • spore ograniczenie kosztów działalności przedsiębiorstwa,
  • znaczne zwiększenie i optymalizacja produktywności,
  • zmniejszenie zapasów oraz jednocześnie poprawa obrotu tymi zapasami,
  • skrócenie czasu potrzebnego do realizacji zamówień klientów firmy,
  • wzrost elastyczności przedsiębiorstwa w odpowiadaniu na obecny popyt na jej usługi,
  • znaczne przyśpieszenie tak zwanego rozwoju zawodowego pracowników zatrudnionych w przedsiębiorstwie,
  • poprawa przepływu gotówki oraz zasobów firmy,
  • jak największe minimalizowanie negatywnego wpływu firmy na środowisko.