Czym jest popyt a czym podaż? Definicja, znaczenie i zależności, które warto znać

Popyt i podaż to dwa naprawdę podstawowe pojęcia. Powinien znać je każdy marketer. Jednak nie wszyscy „zwykli” ludzie wiedzą, co one tak naprawdę oznaczają. Chociaż bardzo często się z nimi spotykają. W dzisiejszym artykule wyjaśnimy oba te pojęcia bardzo dokładnie.

Czym więc jest popyta a czym podaż? Co je kształtuje? Jakie paradoksy się z nimi wiążą? I co jeszcze warto o tym wiedzieć? Odpowiedzi na wszystkie te i bardzo podobne pytania znajdują się poniżej. Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z dalszą częścią naszego artykułu.

Czym jest popyt i co warto o nim wiedzieć?

Najprościej rzecz ujmując, popyt to nic innego jak ilość konkretnego produktu albo usługi, jaką chcą nabyć kupujący w danym miejscu, czasie i konkretnej cenie. To pojęcie dotyczy, jak już wspomnieliśmy, zarówno dóbr fizycznych, jak na przykład artykułów AGD czy warzyw. Ale to również różnego rodzaju usługi, do których zaliczyć możemy chociażby farbowanie włosów u fryzjera czy wszelkie doradztwa biznesowe.

Co wpływa na wysokość popytu? Na pewno jest to cena. Wszyscy pewnie zdają sobie sprawę z tego, że im wyższa jest cena produktu, tym mniejszy na niego popyt. Jeśli zaś z kolei produkt tanieje, to klienci chętniej go kupują. Wtedy popyt rośnie. Ta zależność to tak zwane prawo popytu.

Witryna w ciastami i słodkościami wraz z ich cenami
Źródło: Pexels

Prawo to określa, że wraz ze wzrostem ceny, popyt regularnie maleje. Trzeba wiedzieć jednak, że wpływ ceny na popyt nie jest taki sam dla wszystkich produktów czy usług. Są na rynku dobra, gdzie wzrost ceny idzie w parze z mniejszym albo nawet żadnym spadkiem popytu. W takim wypadku popyt jest nieelastyczny. O popycie elastycznym mówimy zaś wówczas gdy nawet mała zmiana ceny, skutkuje szybkim spadkiem popytu.

Od czego zależy popyt?

Przede wszystkim są to również zarobki i możliwości finansowe klientów. Im są one wyższe to popyt na dobra jest większy. Popyt na niektóre produkty albo usługi szybko spada i znów wzrasta również przez aktualne trendy. Przykład? To różnego rodzaju najnowsze kolekcje w sklepach odzieżowych. Coś, co było modne jeszcze rok temu, dziś zazwyczaj się już nie sprzedaje i przeznaczone jest na wyprzedaż.

Inne czynniki to:

  • ceny dóbr komplementarnych,
  • ceny substytutów,
  • przewidywania odnośnie kształtowania się cen w najbliższej przyszłości,
  • preferencje klientów,
  • czynniki społeczne, demograficzne,
  • sytuacja gospodarcza oraz polityczna.

Czym jest podaż i co warto o niej wiedzieć?

Podaż z kolei to nic innego, jak ilość produktu, jaką firma jest w stanie w danej chwili zaoferować konsumentom. W tym wypadku również istnieje zależność od ceny produktu czy usługi. Prawo podaży mówi bowiem, że jeśli pozostałe czynniki są stałe, to ilość oferowanego dobra wzrasta w przypadku, kiedy rośnie cena rynkowa.

Producenci, chcąc zarobić więcej pieniędzy, są wówczas bardziej skłonni i chętni do dostarczania na rynek danych produktów, których cena jest oczywiście wyższa.

Od czego zależy podaż?

Przede wszystkim od ceny. Jednak wpływ na to ma również technologia w jakiej produkuje się dobra. To też know-how pracowników, którzy pracują nad produktem. Im wyższe będą ich umiejętności, tym szybciej producent będzie w stanie dostarczyć produkt na rynek.

Co jeszcze wpływa na podaż?

  • konkurencja,
  • oczekiwania, które dotyczą zmian cen na rynku,
  • eksport oraz import,
  • tak zwana interwencyjna polityka państwa.
Mężczyzna z telefonem w ręce, przeglądający dane i analizy dotyczące popytu i podaży
Źródło: Pexels

Jakie są najważniejsze paradoksy dotyczące popytu i podaży?

  • Paradoks Giffena. Dotyczy konsumentów o niskich zarobkach i dóbr niższego rzędu. Mimo wzrostu ceny popyt na dobro też rośnie, ale maleje równocześnie liczba zakupów innych dóbr.
  • Paradoks Veblena. Dotyczy klientów mających wysokie zarobki i zainteresowanych droższymi dobrami. Wraz ze wzrostem ceny danego produktu czy usługi, wzrasta również popyt na niego. Przede wszystkim jednak ze względów snobistycznych.
  • Efekt spekulacyjny. Popyt na dobro wzrasta razem z wyższą ceną. Dzieje się tak dlatego, że klient jest przekonany, iż cena będzie wyższa w przyszłości. Abo że będzie systematycznie rosła.